niedziela, 13 marca 2016

Ionic – konfiguracja dla środowiska Android

Będąc pewnym wyboru frameworka, który w obecnej chwili mnie zadowala kolej na wybranie platformy mobilnej, na której w pierwszej kolejności będzie testowana aplikacja.

Problem wyboru platformy rozwiązał się sam. Aby kompilować programy dla platformy Apple, czyli systemu iOS wymagany jest Mac lub przynajmniej jakikolwiek sprzęt z systemem OS X. Nie posiadam takiego pod ręką na stałe – odpada.
Sam używam telefonu Nokii z Windows Phone 8.1 na pokładzie i nie ukrywam, że z chęcią napisałbym na tę platformę aplikację. Niestety, aby kompilować programy na system mobilny w tej wersji wymagany jest przynajmniej Windows 8 na PC. Posiadam tylko Windows 7, a Windows 10 mnie nie zachęca – odpada.
Został Android. Tutaj nie ma szczególnych wymagań. Zaleca się Linux'a ale posiadanie Windowsa też w niczym nie przeszkadza, a przynajmniej nie powinno. Wybór jest prosty.

Na szczęście nie jestem skazany na jedną platformę, wszak aplikacja jest pisana w JS, a więc jest multiplatformowa. Kwestia kompilacji na dany system jest sprawą drugorzędną i w miarę łatwą do rozwiązania. Pierwszym sposobem są na pewno znajomi lub maszyny wirtualne (nie mieszać w wirtualnych znajomych). Czytając o samym budowaniu aplikacji w JS natknąłem się nie raz na oferty kompilacji w chmurze. PhoneGap posiada takie cudo z ograniczeniem do jednej aplikacji dla darmowych użytkowników. W moim przypadku może się to okazać całkiem przydatne.

Konfiguracja środowiska

Aby móc testować aplikację w emulatorze Androida, a więc również ją skompilować do działania w tym środowisku będziemy musieli zainstalować kilka niezbędnych aplikacji/narzędzi.

Java SDK

Nic prostszego ściągamy wersję działającą na naszym systemie, instalujemy, a po wszystkim powinniśmy być w stanie w konsoli wywołać z sukcesem komendę „java”. Następnie wyszukujemy narzędzie „Edytuj zmienne środowiskowe systemu” i do zmiennej PATH dopisujemy ścieżkę do katalogu bin w miejscu instalacji JDK. Tworzymy również nową zmienną JAVA_HOME zawierającą bezwzględną ścieżkę do folderu zawierającego JDK.

Apache ANT

Używany zarówno przez Androida jak i Cordovę. Ściągamy paczkę i umieszczamy na którymś dysku tak aby się nie straciło. W moim przypadku jest to C:/ProgramData/ApacheANT . Tutaj podobnie jak w przypadku JDK w zminnej środowiskowej PATH dodajemy ścieżkę do katalogu bin, czyli w moim przypadku C:\ProgramData\ApacheANT\bin\ .

Android SDK

W przypadku SDK Androida wszystko odbywa się podobnie. Ściągamy, instalujemy. Osobiście pobrałem Standalone SDK, zamiast Android Studio musiałem uruchomić SDK Manager jako administratordoinstalować niezbędne paczki. Po uruchomieniu widzimy mniej więcej takie okno:


Wszystko co musimy zainstalować automagicznie jest już zaznaczone do instalacji. Klikamy „Install 23 packages” i czekamy na zakończenie procesu (Jakaś godzina!).


Następnie dodajemy zmienne środowiskowe ANDROID_HOME ze ścieżką do folderu zawierającego SDK Androida, w moim przypadku jest to C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk oraz do zmiennej PATH dopisujemy ścieżki do podkatalogów platform-tools i tools.
Kolejną rzeczą jaką trzeba wykonać jest stworzenie emulatora systemu Android. Według dokumentacji Ionic'a nie wato korzystać z emulatora wbudowanego w SDK ponieważ jest baaaardzo wolny. Jako alternatywę podaje się Genymotion, a zaleca się fizyczne urządzenie.

Środowisko gotowe?


Moje zmagania z emulatorami i/lub fizycznymi sprzętami opiszę w następnym poście. Zastanawiałem się również nad wykorzystaniem PhoneGap'a do testowania. Póki co zadowala mnie skonfigurowane i działające środowisko uruchomieniowe. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz