Będąc
pewnym wyboru frameworka, który w obecnej chwili mnie zadowala kolej
na wybranie platformy mobilnej, na której w pierwszej kolejności
będzie testowana aplikacja.
Problem wyboru platformy rozwiązał się sam. Aby kompilować
programy dla platformy Apple, czyli systemu iOS wymagany jest Mac lub
przynajmniej jakikolwiek sprzęt z systemem OS X. Nie posiadam
takiego pod ręką na stałe – odpada.
Sam używam telefonu Nokii z Windows Phone 8.1 na pokładzie i nie
ukrywam, że z chęcią napisałbym na tę platformę aplikację.
Niestety, aby kompilować programy na system mobilny w tej wersji
wymagany jest przynajmniej Windows 8 na PC. Posiadam tylko Windows 7,
a Windows 10 mnie nie zachęca – odpada.
Został Android. Tutaj nie ma szczególnych wymagań. Zaleca się
Linux'a ale posiadanie Windowsa też w niczym nie przeszkadza, a
przynajmniej nie powinno. Wybór jest prosty.
Na szczęście nie jestem skazany na jedną platformę, wszak
aplikacja jest pisana w JS, a więc jest multiplatformowa. Kwestia
kompilacji na dany system jest sprawą drugorzędną i w miarę łatwą
do rozwiązania. Pierwszym sposobem są na pewno znajomi lub maszyny
wirtualne (nie mieszać w wirtualnych znajomych). Czytając o samym
budowaniu aplikacji w JS natknąłem się nie raz na oferty
kompilacji w chmurze. PhoneGap posiada takie cudo z ograniczeniem do
jednej aplikacji dla darmowych użytkowników. W moim przypadku może
się to okazać całkiem przydatne.
Konfiguracja środowiska
Aby móc testować aplikację w emulatorze Androida, a więc
również ją skompilować do działania w tym środowisku będziemy
musieli zainstalować kilka niezbędnych aplikacji/narzędzi.
Java SDK
Nic prostszego ściągamy wersję działającą na naszym
systemie, instalujemy, a po wszystkim powinniśmy być w stanie w
konsoli wywołać z sukcesem komendę „java”. Następnie
wyszukujemy narzędzie „Edytuj zmienne środowiskowe systemu” i
do zmiennej PATH
dopisujemy ścieżkę do katalogu bin
w miejscu instalacji JDK. Tworzymy również nową zmienną JAVA_HOME
zawierającą bezwzględną ścieżkę do folderu zawierającego JDK.
Apache ANT
Używany zarówno przez Androida jak i Cordovę. Ściągamy paczkę
i umieszczamy na którymś dysku tak aby się nie straciło. W moim
przypadku jest to C:/ProgramData/ApacheANT
. Tutaj podobnie jak w przypadku JDK w zminnej środowiskowej PATH
dodajemy ścieżkę do katalogu bin,
czyli w moim przypadku C:\ProgramData\ApacheANT\bin\
.
Android SDK
W przypadku SDK Androida wszystko odbywa się podobnie.
Ściągamy, instalujemy. Osobiście pobrałem Standalone SDK, zamiast
Android Studio musiałem uruchomić SDK Manager
jako
administrator
i doinstalować
niezbędne paczki. Po uruchomieniu widzimy mniej więcej takie okno:
Wszystko co musimy
zainstalować automagicznie jest już zaznaczone do instalacji.
Klikamy „Install
23 packages” i czekamy na zakończenie procesu (Jakaś
godzina!).
Następnie dodajemy zmienne
środowiskowe ANDROID_HOME
ze ścieżką do folderu zawierającego SDK Androida, w moim
przypadku jest to C:\Program
Files (x86)\Android\android-sdk
oraz do zmiennej PATH
dopisujemy ścieżki do podkatalogów platform-tools
i tools.
Kolejną rzeczą jaką
trzeba wykonać jest stworzenie emulatora systemu Android. Według
dokumentacji Ionic'a nie wato korzystać z emulatora wbudowanego w
SDK ponieważ jest baaaardzo wolny. Jako alternatywę podaje się
Genymotion, a zaleca się fizyczne urządzenie.
Środowisko gotowe?
Moje zmagania z emulatorami
i/lub fizycznymi sprzętami opiszę w następnym poście. Zastanawiałem się również nad wykorzystaniem PhoneGap'a do testowania. Póki co zadowala mnie skonfigurowane i działające środowisko
uruchomieniowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz